DEXTR | Versie 1.0 april 2022
1. Inleiding
DEXTR vindt het belangrijk dat er op een goede manier wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. DEXTR volgt daarvoor de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de EU Reizigersverordening 1371/2007.
DEXTR is de makkelijkste taxi-app van Nederland. Voor de uitvoering van jouw DEXTR-rit werkt DEXTR samen met een groot aantal taxibedrijven. Ook werkt DEXTR samen met Transvision voor onder andere de ontwikkeling van het systeem, de administratieve processen en de klantenservice.
Om te kunnen reizen met DEXTR deel je je persoonsgegevens. DEXTR gebruikt deze alleen om er voor te zorgen dat alles goed geregeld is rondom jouw DEXTR-rit.
1.1 Opbouw privacyverklaring
In de inleiding hebben wij aangegeven dat DEXTR alleen die persoonsgegevens verwerkt om jouw DEXTR-rit te kunnen regelen. DEXTR is onderdeel van DEXTR B.V.. DEXTR B.V. is daardoor de Verwerkingsverantwoordelijke voor DEXTR. Transvision en de taxibedrijven zijn Verwerkers van DEXTR.
In deze Privacyverklaring wordt uitgelegd welke persoonsgegevens DEXTR verwerkt en waarom. Ook wordt uitgelegd hoe de persoonsgegevens worden beveiligd, welke bewaartermijnen er zijn en welke rechten je als Klant hebt als het gaat over je persoonsgegevens.
1.2 Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die herleidbaar zijn tot een identificeerbare natuurlijke persoon. Voorbeelden hiervan zijn je naam, adres, telefoonnummer en rekeningnummer.
1.3 Is het noodzakelijk om persoonsgegevens te verstrekken?
Het regelen van een DEXTR kan alleen als er persoonsgegevens worden gedeeld. Op deze manier is het mogelijk om jouw DEXTR-rit door te geven aan de chauffeur.
1.4 Gegevens verzameld bij anderen?
DEXTR ontvangt je persoonsgegevens niet via andere partijen.
1.5 Wie is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens?
DEXTR is onderdeel van DEXTR B.V.. DEXTR B.V. is daardoor de verwerkingsverantwoordelijke voor DEXTR. Transvision en de taxibedrijven zijn Verwerkers van DEXTR.
1.6 Hoe kan ik de Privacy Officer bereiken?
De Privacy Officer van DEXTR is te bereiken via compliance@DEXTR.nl.
2. Welke persoonsgegevens gebruiken wij voor onze diensten en producten?
Persoonsgegevens kunnen voor het gemak worden onderverdeeld in categorieën. Binnen DEXTR worden de volgende categorieën persoonsgegevens gebruikt.
(categorie 1) Naam en contactgegevens:
Het gaat om je voornaam, achternaam, mobiele telefoonnummer en e-mailadres. Ook kun je er voor kiezen om voorkeursadressen met een zelf aangegeven naam zoals “huisadres” op te slaan.
(categorie 2) Betaalgegevens:
Je naam en rekeningnummer zijn beperkt zichtbaar binnen DEXTR. De Verwerking van de betaling wordt gedaan door Mollie. Hiervoor is een Verwerkersovereenkomst afgesloten met Mollie.
(categorie 3) Identiteitsbewijs en foto:
Voor DEXTR worden deze gegevens niet gebruikt.
(categorie 4) Unieke nummers en handtekeningen:
Bij het aanmaken van een account wordt een administratief klantnummer aangemaakt. Inloggen gaat via een combinatie van het telefoonnummer en een wachtwoord.
(categorie 5) Medische gegevens:
Je kunt aan DEXTR doorgeven dat je gebruik maakt van hulpmiddelen tijdens de taxirit.
(categorie 6) Locatiegegevens:
Tijdens de taxirit worden de GPS gegevens van het voertuig doorgegeven. Hierdoor is ook bekend waar jij als reiziger bent tijdens de taxirit.
3. Voor welke doelen gebruiken we uw gegevens?
DEXTR gebruikt je persoonsgegevens voor een aantal doelen. Het gaat om het uitvoeren van de taxirit, het administratief verwerken van deze rit en het versturen van informatie. Je kunt zelf aangeven of je wel of geen informatie van DEXTR wilt ontvangen. Het gaat daarbij om serviceberichten en overige communicatie.
4. Op basis van welke grondslagen gebruiken we uw gegevens?
DEXTR verwerkt je persoonsgegevens op basis van de grondslagen “toestemming” en “uitvoering van de overeenkomst”.
5. Bestaan van geautomatiseerde individuele besluitvorming
DEXTR maakt geen gebruik van geautomatiseerde individuele besluitvorming, omdat dit niet nodig is.
6. Delen we de gegevens met andere partijen?
DEXTR deelt persoonsgegevens met organisaties die zijn ingeschakeld om de uitvoering van jouw DEXTR-rit mogelijk te maken. Het gaat bijvoorbeeld om Transvision voor onder andere de administratieve afhandeling, om de taxibedrijven die de ritten uitvoeren en om Mollie die de betalingen verzorgt.
DEXTR zorgt ervoor dat de gegevensuitwisseling met andere organisaties op een goede manier gebeurd. Hiervoor sluit DEXTR Verwerkersovereenkomsten met deze organisaties. DEXTR wisselt nooit persoonsgegevens uit als dit niet is toegestaan.
Soms is DEXTR verplicht om op grond van wettelijke verplichtingen persoonsgegevens te verstrekken aan opsporingsinstanties. Dit doet DEXTR alleen als hier specifiek om wordt verzocht.
7. Worden je gegevens buiten de EU verwerkt?
DEXTR verwerkt de persoonsgegevens alleen binnen de EU.
8. Hoe beveiligen we je gegevens?
Omdat de beveiliging van persoonsgegevens erg belangrijk is, maakt DEXTR gebruik van IT systemen ontwikkelt door Transvision. Transvision heeft een Information Security Management System opgesteld dat is gecertificeerd volgens de ISO 27001 en NEN 7510 normen.
DEXTR heeft verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat de persoonsgegevens niet misbruikt kunnen worden of op een andere manier in handen van de verkeerde persoon kunnen komen. Dit zijn technische maatregelen maar ook organisatorische maatregelen. Een voorbeeld van deze maatregelen is het trainen van onze medewerkers op het gebied van privacy bewustzijn.
9. Hoe lang bewaren we je gegevens?
Als je een account hebt van DEXTR dan worden je persoonsgegevens bewaard tot 7 jaar na de laatste taxirit.
Als je geen account hebt maar als gast gebruik maakt van DEXTR dan worden je persoonsgegevens bewaard tot 7 jaar de betreffende taxirit.
Er is gekozen voor een bewaartermijn van 7 jaar i.v.m. de belasting wetgeving.
10. Welke rechten heb je op basis van de verwerking van persoonsgegevens?
DEXTR vindt het belangrijk dat jij als klant goed weet welke rechten je hebt m.b.t. het verwerken van je persoonsgegevens. Als je hier vragen over hebt dan kun je contact opnemen via het Helpcenter in de app.
Je kunt gebruik maken van de volgende rechten:
- Het recht van inzage: je hebt het recht om inzage te krijgen in welke persoonsgegevens DEXTR van je verwerkt;
- Het recht van correctie: als de persoonsgegevens die DEXTR van je verwerkt niet kloppen, heb je het recht om deze aan te laten passen;
- Het recht van verwijdering: als DEXTR je persoonsgegevens niet meer nodig heeft voor het doel waarvoor ze zijn gegeven, heb je het recht DEXTR te vragen deze te verwijderen. Hier zijn een aantal uitzonderingen op, zoals de plicht om bepaalde gegevens te bewaren voor onder andere de belastingdienst;
- Het recht van beperking: tijdens de periode dat DEXTR bezig is om te bepalen of jouw gegevens gerectificeerd moeten worden, het bepalen van de onrechtmatigheid van gegevensverwerking, het bepalen of gegevens verwijderd moeten worden of je bezwaar hebt ingediend tegen de verwerking, heb je het recht om de beperking van de verwerking aan te vragen;
- Het recht van dataportabiliteit: op jouw verzoek moet DEXTR alle persoonsgegevens die wij van je hebben, overdragen aan jou of een andere organisatie naar jouw keuze. Je kunt alleen van dit recht gebruik maken indien de gegevens worden verwerkt op grond van toestemming of overeenkomst;
- Het recht van bezwaar: als DEXTR gegevens verwerkt op grond van gerechtvaardigd belang of algemeen belang, is het mogelijk bezwaar te maken waarna een belangenafweging zal volgen. In het geval van direct marketing heb je altijd het recht van bezwaar.
11. Klacht indienen bij de bevoegde autoriteit: Autoriteit Persoonsgegevens
DEXTR doet er alles voor om alleen maar tevreden klanten te hebben. Ben je toch niet tevreden, dan heb je de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, als het gaat om de bescherming van persoonsgegevens. Dit kan via: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/tip-ons.
12. Wijziging van de privacyverklaring
Omdat DEXTR de diensten steeds wil verbeteren, is het soms nodig om deze privacyverklaring aan te passen. DEXTR publiceert de aangepaste versies op de website en geven een tijdsstempel mee.
13. Hoe kun je contact met DEXTR opnemen?
Als je nog vragen, een klacht of een opmerking hebt, dan kun je contact opnemen met onze Compliance & Privacy Officer via het e-mailadres compliance@DEXTR.nl of contact opnemen via het Helpcenter in de app.